نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 190
اول آيات و روايات اشاره به گروه نخستين يعنى ضعفا است و قسمت دوم اشاره به
گروه دوم يعنى بزرگان و انبياء و امامان و صلحا.
در بعضى از روايات نيز شاهد اين جمع به خوبى ديده مىشود مانند روايتى كه در
تفسير على بن ابراهيم از امام صادق ع نقل شده كه فرمود:"
الاعراف كثبان بين الجنة و النار و الرجال الأئمة يقفون على الاعراف مع شيعتهم
و قد سبق المؤمنون الى الجنة بلا حساب.
..":" اعراف، تپهاى است ميان بهشت و دوزخ، و امامان آن مردانى
هستند كه بر اعراف در كنار شيعيان (گنهكارشان) قرار مىگيرند، در حالى كه مؤمنان
(خالص) بدون نياز به حساب در بهشت جاى گرفتهاند ..." بعد اضافه
مىكند:" امامان و پيشوايان در اين موقع به پيروان گناهكار خود مىگويند خوب
نگاه كنيد، برادران با ايمان خود را چگونه بدون حساب به بهشت شتافتهاند، و اين
همان است كه خداوند مىگويد: سَلامٌ
عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ (يعنى آنها به بهشتيان درود مىفرستند در حالى كه خودشان هنوز وارد بهشت
نشدهاند و آرزو دارند).
سپس به آنها گفته مىشود، دشمنان حق را بنگريد كه چگونه در آتشند و اين همان
است كه خداوند مىفرمايد: وَ إِذا
صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا
مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ... بعد به
دوزخيان مىگويند اينها (پيروان و شيعيانى كه آلوده گناهانى بودهاند) همانها
هستند كه شما مىگفتيد هرگز مشمول رحمت الهى نخواهند شد، (سپس رحمت الهى شامل حال
آنها شده) و به اين دسته از گنهكاران (كه بر اثر ايمان و اعمال صالحى شايستگى عفو
و آمرزش دارند) از طرف امامان و پيشوايان دستور داده مىشود كه به سوى بهشت برويد
نه ترسى داريد و نه غمى" [1]