نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 188
آرزو دارند وارد بهشت شوند ولى موانعى آنها را جلوگيرى كرده است، به هنگامى كه
نگاه به بهشتيان مىكنند بر آنها درود مىفرستند، و مىخواهند با آنها باشند، اما
هنوز نمىتوانند، و به هنگامى كه نظر به دوزخيان مىافكنند، از سرنوشت آنها وحشت
نموده و به خدا پناه مىبرند.
ولى از آيه سوم و چهارم استفاده مىشود كه آنها افرادى با نفوذ و صاحب قدرتند،
دوزخيان را مؤاخذه و سرزنش مىكنند و به واماندگان در اعراف كمك مىنمايند كه از
آن بگذرند و به سر منزل سعادت برسند.
رواياتى كه در زمينه اعراف و اصحاب اعراف نقل شده نيز ترسيمى از دو گروه متضاد
مىكند، در بسيارى از روايات كه از ائمه اهل بيت ع نقل شده مىخوانيم:
":" خاندان پيامبر ص اعرافند" [2] و مانند اين تعبيرات.
و در بعضى ديگر از روايات مىخوانيم:
هم اكرم الخلق على اللَّه تبارك و تعالى
:" آنها گرامىترين مردم در پيشگاه خدايند" [3] و يا
هم الشهداء على الناس و النبيون شهدائهم
:" آنها گواهان بر مردمند و پيامبران گواهان آنها هستند" [4] و روايات ديگر
كه حكايت دارد آنها پيامبران و امامان و صلحاء و بزرگانند.
ولى دسته ديگرى از روايات مىگويد: آنها واماندگانى هستند كه بديها و
نيكيهايشان مساوى بوده است يا گنهكارانى هستند كه اعمال نيكى نيز داشتهاند، مانند
حديثى كه از امام صادق ع نقل شده كه فرمود:
هم قوم استوت حسناتهم و سيئاتهم فان ادخلهم النار فبذنوبهم و ان ادخلهم الجنة
فبرحمته
:" آنها گروهى هستند كه حسنات و سيئاتشان مساوى است، اگر خداوند آنها را
[1] و [2] و [2] تفسير برهان جلد دوم صفحه
17 و 18 و 19.