responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 186

يَطْمَعُونَ‌).

***
اما به هنگامى كه به سوى ديگر نگاه مى‌كنند و دوزخيان را در دوزخ مى‌بينند، به درگاه خدا راز و نياز مى‌كنند و مى‌گويند:" پروردگارا ما را با جمعيت ستمگران قرار مده" (وَ إِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ‌) [1] قابل توجه اينكه درباره مشاهده دوزخيان در آيه فوق تعبير به‌ إِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ‌ شده است، يعنى هنگامى كه چشم آنها به سوى دوزخيان برگردانده مى‌شود، و اين در حقيقت اشاره به آن است كه آنها از مشاهده دوزخيان تنفر دارند، گويا نگاهشان به آنها نيز آميخته با اكراه و اجبار است.

***
در آيه بعد اضافه مى‌كند كه" اصحاب اعراف، جمعى از دوزخيان را كه از چهره و سيمايشان مى‌شناسند صدا مى‌زنند و مورد ملامت و سرزنش قرار مى‌دهند كه ديديد عاقبت گردآورى اموال و نفرات در دنيا و تكبر ورزيدن از قبول حق، به شما سودى نداد، چه شد آن مال‌ها؟ و كجا رفتند آن نفرات؟ و چه نتيجه‌اى گرفتيد از آن همه كبر و خودپرستى"؟ (وَ نادى‌ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالًا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيماهُمْ قالُوا ما أَغْنى‌ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ ما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ‌).

***
بار ديگر با همان زبان ملامت و سرزنش در حالى كه اشاره به جمعى از ضعفاى مومنان كه بر اعراف قرار گرفته‌اند مى‌كنند، مى‌گويند:" آيا اينها


[1]" تلقاء" در اصل- به گفته بعضى از مفسران و اهل ادب- مصدر است و به معنى مقابله مى‌آيد، ولى بعدا به معنى ظرف مكان به كار رفته، يعنى مكان مقابله و جهت روبرو.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست