نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 185
دوزخيان را بنگرند.
***
آنچه در اينجا بايد قبل از بحث درباره چگونگى اعراف موكدا يادآور شويم اين
است كه تعبيراتى كه درباره قيامت و زندگى جهان ديگر مىشود، هيچگاه نمىتواند از
تمام خصوصيات آن زندگى پردهبردارى كند، و گاهى اين تعبيرات جنبه تشبيه و مثال
دارد و گاهى تنها شبحى را نشان مىدهد، زيرا زندگى آن جهان در افقى بالاتر و به
مراتب از زندگى اين جهان وسيعتر است، درست همانند وسعت زندگى اين جهان در برابر
دنياى رحم مادر و عالم جنين، بنا بر اين اگر الفاظ و مفاهيمى كه براى زندگى اين
جهان داريم نتواند گوياى تمام آن مفاهيم باشد جاى تعجب نيست.
***
سپس قرآن مىگويد:" بر اعراف مردانى قرار دارند كه هر يك از جهنميان
و دوزخيان را در جايگاه خود مىبينند و از سيمايشان آنها را مىشناسند" (وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا
بِسِيماهُمْ).
" اعراف" در لغت جمع" عرف" (بر وزن گفت) به معنى محل
مرتفع و بلند است، و اينكه به يالهاى اسب و پرهاى بلند پشت گردن خروس،" عرف
الفرس" يا" عرف الديك" گفته مىشود به همين جهت است كه در محل
مرتفعى از بدن آنها قرار دارد (درباره خصوصيات سرزمين اعراف كه در آيه آمده پس از
پايان تفسير آيات به تفصيل سخن خواهيم گفت).
سپس مىگويد:" مردانى كه بر اعراف قرار دارند، بهشتيان را صدا مىزنند و
مىگويند: درود بر شما باد، اما خودشان وارد بهشت نشدهاند، اگر چه بسيار تمايل
دارند" (وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ
سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 185