نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 18
كه نشخوار
مىكند اما تمام سمچاك نيست، آن براى شما ناپاك است".
از جمله بعد
در آيه فوق كه تنها سخن از گاو و گوسفند به ميان آورده نيز مىتوان استفاده كرد كه
شتر براى يهود به كلى حرام بوده است (دقت كنيد).
سپس
مىفرمايد:" پيه و چربى موجود در بدن گاو و گوسفند را نيز بر آنها حرام كرده
بوديم" (وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ
شُحُومَهُما).
و به دنبال
آن، سه مورد را استثناء مىكند، نخست" چربىهايى كه در پشت اين دو حيوان قرار
دارد" (إِلَّا ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما).
" و
چربىهايى كه در پهلوها و لابلاى امعاء قرار گرفته" (أَوِ
الْحَوايا) [1]" و چربىهايى كه با استخوان آميخته شده
است" (أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ) ولى در
پايان آيه تصريح مىكند كه اينها در حقيقت بر يهود حرام نبود،" اما به خاطر
ظلم و ستمى كه مىكردند، از اينگونه گوشتها و چربيها كه مورد علاقه آنها بود به
حكم خدا محروم شدند" (ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ).
و براى تاكيد
اضافه مىكند:" اين يك حقيقت است و ما راست مىگوئيم" (وَ
إِنَّا لَصادِقُونَ).
***
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد
1- در اينكه
بنى اسرائيل چه ظلم و ستمى كرده بودند كه خداوند پارهاى از نعمتهايى را كه مورد
علاقه آنها بود بر آنها تحريم كرد؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولى آنچه از آيه 160
و 161 سوره نساء استفاده مىشود اين است كه علت تحريم مزبور چند چيز بوده است:
ظلم و ستم بر
ضعفاء و جلوگيرى كردن از دعوت انبياء در مسير هدايت
[1]" حوايا" جمع" حاويه"
(بر وزن زاويه) به معنى مجموعه محتويات شكم حيوان است كه به صورت يك كره مىباشد و
امعاء در درون آن قرار گرفته است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 18