نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 166
دگران نمىداشتند).
39- و پيشوايان آنها به پيروان خود مىگويند شما امتيازى بر ما نداريد پس
بچشيد عذاب (الهى) را در برابر آنچه انجام مىداديد.
تفسير: درگيرى پيشوايان و پيروان گمراه در دوزخ!
در اين آيات هم چنان بيان سرنوشت شوم تكذيبكنندگان آيات خدا دنبال مىگردد:
در آيات گذشته صحنهاى كه به هنگام مرگ و بازپرسى فرشتگان قبض ارواح رخ مىدهد
ترسيم شده بود و در اينجا صحنه برخورد گروههاى اغوا كننده و اغوا شونده را در
قيامت شرح مىدهد:
" در روز رستاخيز خداوند به آنها مىگويد در صف گروههاى مشابه خود از جن
و انس كه پيش از شما بودند، قرار گيريد و در آتش داخل شويد" (قالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ
مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ).
اين فرمان ممكن است به صورت يك فرمان تكوينى باشد يعنى خداوند عملا آنها را در
يك جا قرار دهد، و يا اينكه شبيه يك فرمان تشريعى صادر شود كه با گوش خود بشنوند و
ناچار از اطاعت آن بوده باشند.
هنگامى كه همگى در آتش ورود كردند برخوردشان با هم مسلكهايشان شروع مىشود،
برخوردى عجيب و عبرتانگيز،" هر دستهاى كه وارد دوزخ مىشود به ديگرى لعن و
نفرين مىكند و او را مسئول بدبختى خويش مىداند" (كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها) [1]
[1] تعبير به" اخت" (خواهر)
در اينجا كنايه از ارتباط و پيوند فكرى و روحى در ميان گروههاى منحرف است و از
آنجا كه امت مؤنث لفظى است تعبير به" اخت"، شده نه" اخ".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 166