نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 155
طور عموم، و سپس به طور خصوص انگشت روى چند نقطه مهم مىگذارد.
در آغاز از تحريم فواحش سخن مىگويد و مىفرمايد:" اى پيامبر بگو:
پروردگار من تنها اعمال زشت و قبيح را حرام كرده است، اعم از اينكه آشكار باشد
يا پنهان" (قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ
ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ).
" فواحش" جمع" فاحشه" به معنى خصوص اعمالى است كه فوق
العاده زشت و ناپسند است نه همه گناهان، و شايد تاكيد روى اين مطلب كه خواه پنهان
باشد يا آشكار، از اين جهت است كه عربهاى جاهلى، عمل زشت منافى عفت را اگر پنهانى
انجام مىشد، مجاز مىشمردند، و تنها در صورتى كه آشكار باشد ممنوع مىدانستند.
سپس موضوع را تعميم داده" و به تمام گناهان اشاره مىكند" و مىگويد
(وَ الْإِثْمَ).
" اثم" در اصل به معنى هر گونه كارى است كه زيانبخش باشد و موجب
انحطاط مقام انسان گردد، و او را از رسيدن به ثواب و پاداش نيك باز دارد، بنا بر
اين هر نوع گناهى در مفهوم وسيع اثم داخل است.
ولى بعضى از مفسران،" اثم" را در اينجا تنها به معنى"
شراب" گرفتهاند، و شعر معروف،