نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 149
اما چون طبع زياده طلب انسان، ممكن است از اين دو دستور سوء استفاده كند و به
جاى استفاده عاقلانه و اعتدالآميز از پوشش و تغذيه صحيح، راه تجمل پرستى و اسراف
و تبذير را پيش گيرد، بلافاصله اضافه مىكند" ولى اسراف نكنيد كه خدا مسرفان
را دوست نمىدارد" (وَ لا
تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ).
كلمه" اسراف" كلمه بسيار جامعى است كه هر گونه زياده روى در كميت و
كيفيت و بيهودهگرايى و اتلاف و مانند آن را شامل مىشود، و اين روش قرآن است كه
به هنگام تشويق به استفاده كردن از مواهب آفرينش، فورا جلو سوء استفاده را گرفته و
به اعتدال توصيه مىكند.
***
در آيه بعد با لحن تندترى به پاسخ آنها كه گمان مىبرند، تحريم زينتها و
پرهيز از غذاها و روزيهاى پاك و حلال، نشانه زهد و پارسايى و مايه قرب به پروردگار
است، مىپردازد و مىگويد: اى پيامبر" بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى
بندگانش آفريده و همچنين مواهب و روزىهاى پاكيزه را تحريم كرده است" (قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ
لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ).
اگر اين امور، بد بود، خدا نمىآفريد، و اكنون كه براى استفاده بندگانش آفريده
است چگونه ممكن است آنها را تحريم كند؟ مگر ميان دستگاه آفرينش و دستورات دينى
تضاد ممكن است وجود داشته باشد؟! سپس براى تاكيد اضافه مىكند: به آنها" بگو
اين نعمتها و موهبتها براى افراد با ايمان در اين زندگى دنيا آفريده شده، اگر چه
ديگران نيز بدون داشتن شايستگى از آن استفاده مىكنند ولى در روز قيامت و زندگى عاليتر
كه صفوف كاملا از هم مشخص مىشوند، اينها همه در اختيار افراد با ايمان و درستكار
قرار مىگيرد، و ديگران به كلى از آن محروم مىشوند"! (قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا
خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 149