نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 148
اين جمله مىتواند هم اشاره به" زينتهاى جسمانى" باشد كه شامل
پوشيدن لباسهاى مرتب و پاك و تميز، و شانه زدن موها، و به كار بردن عطر و مانند آن
مىشود، و هم شامل" زينتهاى معنوى"، يعنى صفات انسانى و ملكات اخلاقى و
پاكى نيت و اخلاص.
و اگر مىبينيم در بعضى از روايات اسلامى تنها اشاره به لباس خوب يا شانه كردن
موها شده، و يا اگر مىبينيم تنها سخن از مراسم نماز عيد و نماز جمعه به ميان آمده
است، دليل بر انحصار نيست بلكه هدف بيان مصداقهاى روشن است [1] و همچنين اگر مىبينيم كه در بعضى ديگر از
روايات، زينت به معنى رهبران و پيشوايان شايسته تفسير شده [2] دليل بر وسعت مفهوم آيه است كه همه زينتهاى
ظاهرى و باطنى را در بر مىگيرد.
گرچه اين حكم مربوط به تمام فرزندان آدم در هر زمان است، ولى ضمنا نكوهشى است
از عمل زشت جمعى از اعراب در زمان جاهليت كه به هنگام آمدن به مسجد الحرام و طواف
خانه خدا كاملا عريان و برهنه مىشدند، و هم اندرزى است به آنها كه به هنگام نماز
و يا رفتن به مساجد لباسهاى كثيف و مندرس و يا لباسهاى مخصوص منزل را در تن
مىكنند و در مراسم عبادت خدا به همان هيئت شركت مىنمايند، كه متاسفانه هم اكنون
نيز در ميان جمعى از بىخبران مسلمانان معمول و متداول است، در حالى كه طبق آيه
فوق و رواياتى كه در اين زمينه وارد شده است دستور داريم بهترين لباسهاى خود را به
هنگام شركت در مساجد بپوشيم.
در جمله بعد اشاره به مواهب ديگر يعنى خوردنيها و آشاميدنيهاى پاك و پاكيزه
مىكند و مىگويد از آنها" بخوريد و بنوشيد" (وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا).
[1] و [2] براى اطلاع از اين اخبار به
تفسير برهان جلد دوم صفحه 9 و 10 و تفسير نور الثقلين جلد دوم صفحه 18 و 19 مراجعه
فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 148