responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 146

همان مطلبى است كه در جمله كوتاه بالا مى‌خوانيم.

***
در آيه بعد چگونگى عكس العمل‌هاى مردم را در برابر اين دعوت (دعوت به سوى نيكيها و توحيد و معاد) بيان مى‌كند و مى‌گويد:" توفيق خداوند شامل حال گروهى شد و آنها را به راه حق هدايت كرد، در حالى كه گروه ديگرى گمراهى بر آنان مسلم گرديد" (فَرِيقاً هَدى‌ وَ فَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ) [1] و براى اينكه كسى تصور نكند بدون جهت خداوند، طايفه‌اى را هدايت مى‌كند و جمع ديگرى را گمراه، در جمله بعد اضافه مى‌كند:" گروه گمراهان همانها بودند كه شياطين را اولياى خود انتخاب كرده بودند، و به جاى ولايت پروردگار ولايت شيطان را پذيرفتند" (إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ‌).

و عجب اينكه با تمام گمراهى و انحراف" چنين مى‌پنداشتند كه هدايت يافتگان واقعى آنها هستند" (وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ‌) اين حالت مخصوص كسانى است كه در طغيان و گناه فرو روند، و آن چنان غرق فساد و تباهى و انحراف و بت‌پرستى گردند كه حس تشخيص آنها به كلى دگرگون شود، زشتيها را زيبايى، و گمراهى‌ها را هدايت، پندارند، و در اين حال درهاى هدايت به كلى به روى آنها مسدود خواهد شد، و اين همان چيزى است كه خودشان براى خويشتن فراهم ساخته‌اند.


[1] جمله فريقا هدى از نظر تركيب ادبى، چنين است كه" فريقا" مفعول مقدم و" هدى" فعل مؤخر است و" فريقا" دوم مفعول" اضل" مى‌باشد كه در تقدير است كه جمله" حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ" دلالت بر آن مى‌كند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست