responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 144

قلب خويش را در هر عبادتى به او كنيد" و از ذات پاك او به سوى ديگر منحرف نشويد (وَ أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ).

" او را بخوانيد و دين و آئين خود را خالص و مخصوص او قرار دهيد" (وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ‌).

پس از تحكيم پايه توحيد، توجه به مساله معاد و رستاخيز كرده، مى‌گويد:

" همانگونه كه شما را در آغاز آفريد، دگربار در قيامت باز مى‌گرديد" (كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ‌.

***
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد:

[1- راجع به" أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ"]

1- مفسران در تفسير جمله‌ أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ تفسيرهاى گوناگونى ذكر كرده‌اند:

گاهى گفته‌اند منظور از آن توجه به قبله به هنگام نماز است.

و گاهى گفته‌اند منظور شركت در مساجد به هنگام نمازهاى روزانه است.

و گاهى نيز احتمال داده‌اند كه هدف از آن، حضور قلب و نيت خالص به هنگام عبادت مى‌باشد.

ولى تفسيرى كه در بالا ذكر كرديم، يعنى توجه به خداوند و مبارزه با هر گونه شرك و توجه به غير خدا مناسبتر با قبل و بعد اين جمله به نظر مى‌رسد، اگر چه اراده همه اين معانى از مفهوم آيه نيز دور نيست.

2- كوتاه‌ترين استدلال براى معاد

در مورد معاد و رستاخيز مردگان بحث زياد شده است و از آيات قرآن به خوبى استفاده مى‌شود كه هضم اين مساله براى بسيارى از مردم كوتاه فكر در اعصار پيشين مشكل بوده است تا آنجا كه گاهى مطرح شدن مساله رستاخيز و معاد را در گفتار انبياء، دليل بر نادرست بودن دعوت آنها و حتى (العياذ باللَّه) دليل بر جنون‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست