نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 128
و حوا و شيطان همگى هستند، ولى در آيه بعد بعيد نيست مخاطب تنها آدم و حوا
باشند، زيرا آنها هستند كه از زمين برانگيخته مىشوند.
***
ماجراى آدم و دورنماى اين جهان
گرچه بعضى از مفسران، كه معمولا تحت تاثير افكار تند غربى قرار دارند، سعى
كردهاند به داستان آدم و همسرش، از آغاز تا پايان چهره تشبيه و مجاز و كنايه و به
اصطلاح روز" سمبوليك" بدهند و تمام بحثهاى مربوط به اين ماجرا را حمل بر
خلاف ظاهر كرده، كنايه از مسائل معنوى بگيرند، ولى شك نيست كه ظاهر آيات حكايت از
يك جريان واقعى و عينى مىكند كه براى پدر و مادر نخستين ما واقع شد، و چون، در
اين داستان نكتهاى وجود ندارد كه نتوان آن را طبق ظاهر تفسير كرد، و با موازين
عقلى سازگار نباشد، (تا قرينهاى براى حمل بر معنى كنايى به دست آيد) دليلى ندارد
كه ما ظاهر آيات را نپذيريم و بر معنى حقيقى خود حمل نكنيم.
ولى با اين حال اين جريان حسى و عينى مىتواند اشاراتى به زندگى آينده نوع بشر
در اين جهان، در برداشته باشد.
يعنى: در صحنه پرغوغاى زندگى اين جهان، انسانى كه از نيروى" خرد"
و" غرائز سركش" تركيب شده، و هر كدام او را به سويى مىكشد، در برابر
مدعيان دروغين كه سوابق سوء آنها همچون شيطان روشن است قرار دارد و آنها سعى دارند
با وسوسههاى مداوم خود، پرده بر روى عقل و خرد او بيفكنند، و او را به اميد آب به
دنبال سراب در بيابان زندگى سرگردان سازند.
تسليم شدن در برابر وسوسههاى آنها، نخستين نتيجهاش فرو ريختن لباس تقوا از
اندام آدمى و آشكار شدن زشتىهاى او است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 128