responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 111

" و سوگند ياد مى‌كنم كه هر كس از تو پيروى كند، جهنم را از تو و آنها پر سازم" (لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ‌).

فلسفه آفرينش و مهلت دادن به شيطان‌

در اين گونه بحثها معمولا سؤالات مختلفى به ذهن مى‌آيد كه از همه مهمتر اين دو سؤال است.

1- خداوند چرا شيطان را آفريد؟ با اينكه مى‌دانست سرچشمه وسوسه‌ها و گمراهيها مى‌شود؟.

2- بعد از آنكه شيطان مرتكب چنان گناه بزرگى شد، چرا خداوند تقاضاى او را مبنى بر ادامه حيات او پذيرفت؟.

درباره سؤال اول در جلد اول تفسير نمونه پاسخ گفتيم، كه اولا خلقت شيطان از آغاز، خلقت پاك و بى‌عيبى بود و به همين دليل، ساليان دراز در صف مقربان درگاه خدا و فرشتگان بزرگش جاى گرفته بود، اگر چه از نظر آفرينش جزء آنها نبود، سپس با سوء استفاده از آزادى خود، بناى طغيان و سركشى گذاشت و رانده درگاه خداوند گرديد و لقب شيطان را به خود اختصاص داد.

ثانيا- وجود شيطان براى پويندگان راه حق نه تنها زيانبخش نيست، بلكه رمز تكامل نيز محسوب مى‌شود، زيرا وجود يك دشمن قوى در مقابل انسان، باعث پرورش و ورزيدگى او مى‌گردد، و اصولا هميشه تكاملها در ميان تضادها به وجود مى‌آيد، و هيچ موجودى راه كمال را نمى‌پويد مگر اينكه در مقابل ضد نيرومندى قرار گيرد.

نتيجه اينكه شيطان گرچه به حكم آزادى اراده در برابر اعمال خلاف خود مسئول است، ولى وسوسه‌هاى او، زيانى براى بندگان خدا و آنهايى كه مى‌خواهند در راه حق گام بردارند نخواهد داشت، بلكه به طور غير مستقيم براى آنها ثمربخش خواهد بود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 111
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست