نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 10
پس از ذكر
اين چهار زوج بلافاصله به پيامبرش دستور مىدهد كه" از آنها صريحا بپرسد: آيا
خداوند نرهاى آنها را حرام كرده يا مادهها را" (قُلْ
آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ)" يا
حيواناتى كه در شكم ميشها يا بزهاى ماده است" (أَمَّا
اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَيَيْنِ) بعد اضافه
مىكند:" اگر راست مىگوئيد و بر تحريم هر يك از اين حيوانات از روى علم و
دانش دليلى داريد به من خبر دهيد" (نَبِّئُونِي
بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ).
***
در آيه
بعد چهار زوج ديگر را بيان مىكند و مىفرمايد:" از شتر، دو زوج (نر و ماده)
و از گاو هم دو زوج (نر و ماده) قرار داديم، بگو كداميك از اينها را خدا حرام كرده
است، نرها يا مادهها را و يا حيواناتى كه در شكم شترها يا گاوهاى ماده است"
(وَ مِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ
آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحامُ
الْأُنْثَيَيْنِ).
از آنجا كه
حكم به حلال بودن يا حرام بودن اين حيوانات تنها به دست خداوندى است كه آفريننده
آنها و آفريدگار بشر و تمام جهان هستى است، بنا بر اين كسى كه ادعاى تحليل يا
تحريم كند، يا بايد از طريق گواهى عقل باشد، و يا شخصا وحى بر او نازل گردد، و يا
به هنگام صدور اين فرمان از ناحيه پيغمبر ص حضور داشته باشد.
در آيه قبل
تصريح شده بود كه هيچگونه دليل علمى و عقلى براى تحريم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 10