نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 94
و در پايان
آيه" انديشمندان و صاحبان عقل و هوش" را مخاطب ساخته و تاكيد مىكند
كه" از خدا بپرهيزيد تا رستگار شويد". (فَاتَّقُوا
اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ).
اما اينكه در
آيه ظاهرا توضيح واضحى بيان شده از اين نظر است كه ممكن است، كسى خيال كند عوارضى
از قبيل فزونى طرفداران پليدى و به اصطلاح" اكثريت" باعث آن شود، كه چيز
ناپاك در رديف پاك قرار گيرد، چنان كه ملاحظه كردهايد، گاهى بعضى از مردم تحت
تاثير انبوه جمعيت و تمايلات اكثريت قرار گرفته و تصور مىكنند، اگر اكثريت بهر
مطلبى تمايل پيدا كرد، اين نشانه قطعى و بدون چون و چراى درستى آن مطلب است، در
حالى كه چنين نيست و مواردى كه اكثريت اجتماعات گرفتار اشتباهات روشن شدهاند
بسيار زياد است، در واقع آنچه براى شناسايى خوب از بد (" خبيث" از"
طيب") لازم است اكثريت كيفى است نه اكثريت كمى، يعنى افكار قويتر و والاتر و
عاليتر و انديشههاى تواناتر و پاكتر لازم است نه كثرت نفرات طرفدار.
اين مساله
شايد با مذاق بعضى از مردم امروز سازگار نباشد كه بر اثر تلقينات و تبليغاتى كوشش
شده، هميشه تمايلات اكثريت را به عنوان يك مقياس سنجش نيك از بد بخورد آنها بدهند،
تا آنجا كه باور كردهاند،" حق" يعنى چيزى كه اكثريت بپسندد، و خوب چيزى
است كه اكثريت به آن مايل باشد در حالى كه چنين نيست.
و بسيارى از
گرفتاريهاى مردم دنيا بر اثر همين طرز تفكر است.
آرى اگر
اكثريت از رهبرى صحيح و تعليمات درستى بهرهمند گردد و به اصطلاح يك اكثريت بتمام
معنى رشيد شود، آن گاه ممكن است تمايلات او مقياسى براى سنجش خوب و بد باشد، نه
اكثريتهاى رهبرى نشده و غير رشيد.
در هر حال
قرآن در آيه مورد بحث، اشارهاى به اين واقعيت كرده و مىفرمايد:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 94