نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 91
" (ذلِكَ
لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ
أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ).
با توجه به
آنچه در بالا گفتيم، پيوند آغاز و انجام آيه روشن مىشود، زيرا اين دستورات عميق
تشريعى را كسى مىتواند، تنظيم كند كه از عمق قوانين تكوينى آگاه و با خبر باشد،
تا كسى از تمام جزئيات زمين و آسمان و آنچه به حكم آفرينش در روح و جسم انسان قرار
دارد آگاه نباشد نمىتواند چنين احكامى را پيشبينى كند، زيرا قانونى صحيح و
سازنده است كه هماهنگ با قانون خلقت و فطرت باشد.
سپس در آيه
بعد براى تاكيد دستورات گذشته و تشويق مردم به انجام آنها و تهديد مخالفان و
معصيتكاران مىفرمايد:" بدانيد خدا شديد العقاب و نيز غفور و رحيم است"
(اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ وَ أَنَّ اللَّهَ
غَفُورٌ رَحِيمٌ).
و اينكه
مىبينيم در آيه فوق،" شديد العقاب" بر" غفور رحيم" مقدم
داشته شده شايد اشاره به اين است كه مجازات خداوند را با تمام شدتى كه دارد
مىتوان با آب توبه شست و مشمول مغفرت و رحمت خدا گشت.
و باز براى
تاكيد بيشتر مىگويد: مسئول اعمال شما خودتان هستيد و پيامبر ص مسئوليتى جز ابلاغ
رسالت و رساندن دستورات خدا ندارد (ما عَلَى الرَّسُولِ
إِلَّا الْبَلاغُ).
و در عين حال
خداوند از نيات شما، و از كارهاى آشكار و پنهانى همگى آگاه و با خبر است (وَ
اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ).
اهميت
كعبه
كعبه كه در
اين آيات و آيات گذشته دو بار ذكر شده در اصل از ماده" كعب" به معنى
برآمدگى پشت پا است، سپس به هر نوع بلندى و برآمدگى اطلاق شده. و اگر به"
مكعب" نيز مكعب گفته مىشود به خاطر آن است كه از چهار طرف داراى برآمدگى است
و اينكه به زنانى كه تازه سينه آنها برجستگى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 91