نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 90
اين خانه
مقدس رمز وحدت مردم و مركزى براى اجتماع دلها، و كنگره عظيم براى استحكام پيوندهاى
گوناگون مىباشد، و در پرتو اين خانه مقدس و مركزيت و معنويت آن كه از ريشههاى
عميق تاريخى مايه مىگيرد مىتوانند بسيارى از نابسامانيهاى خود را سامان بخشند و
كاخ سعادت خود را بر پايه آن استوار سازند، و لذا در سوره آل عمران، خانه كعبه را
نخستين خانهاى كه به سود مردم ساخته شده معرفى مىنمايد [1]
حقيقت اين است كه با توجه به وسعت معنى" قِياماً
لِلنَّاسِ" مسلمانان مىتوانند در پناه اين خانه و دستور سازنده حج، همه
كار خود را سامان بخشند.
و از آنجا كه
اين مراسم بايد در محيطى امن و امان از جنگ و كشمكش و نزاع صورت گيرد اشاره به اثر
ماههاى حرام (ماههايى كه جنگ مطلقا در آن ممنوع است) در اين موضوع كرده، مىفرمايد:
(وَ الشَّهْرَ الْحَرامَ)
[2] و نيز نظر به اينكه وجود قربانيهاى بىنشان (هدى) و قربانيهاى
نشاندار (قلائد) كه تغذيه مردم را در ايامى كه اشتغال به مراسم حج و عمره دارند
تامين كرده و فكر آنها را از اين جهت آسوده مىكند، تاثيرى در تكميل اين برنامه
دارد به آنها نيز اشاره كرده، مىگويد (وَ الْهَدْيَ وَ
الْقَلائِدَ).
و از آنجا كه
مجموع اين برنامهها و قوانين و مقررات حساب شده درباره صيد و همچنين حرم مكه و
ماه حرام و غير اينها حكايت از عمق تدبير و وسعت علم چنين قانونگذارى مىكند، در
پايان آيه چنين مىگويد:" خداوند اين برنامههاى منظم را به خاطر اين قرار
داد تا بدانيد علم او به اندازهاى وسيع است كه آنچه در آسمانها و زمين است
مىداند و از همه چيز- مخصوصا نيازمنديهاى روحى و جسمى بندگانش- با خبر است