نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 77
تفسير:
در اين آيه
در پاسخ كسانى كه نسبت به وضع گذشتگان قبل از نزول تحريم شراب و قمار و يا نسبت به
وضع كسانى كه اين حكم هنوز به گوش آنها نرسيده، و در نقاط دور دست زندگى داشتند
مىگويد:" آنهايى كه ايمان و عمل صالح داشتهاند و اين حكم به آنها نرسيده
بوده، اگر شرابى نوشيدهاند و يا از درآمد قمار خوردهاند گناهى بر آنها
نيست" (لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جُناحٌ
فِيما طَعِمُوا) [1] سپس اين حكم را مشروط به اين مىكند كه آنها تقوا
را پيشه كنند و ايمان بياورند و عمل صالح انجام دهند (إِذا مَا
اتَّقَوْا وَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ) بار ديگر
همين موضوع را تكرار كرده، مىگويد:" سپس تقوا پيشه كنند و ايمان
بياورند" (ثُمَّ اتَّقَوْا وَ آمَنُوا).
و براى سومين
بار با كمى تفاوت همين موضوع را تكرار نموده، مىگويد:
" سپس
تقوا پيشه كنند و نيكى نمايند" (ثُمَّ اتَّقَوْا وَ
أَحْسَنُوا).
و در پايان
آيه مىفرمايد:" خداوند نيكوكاران را دوست مىدارد" (وَ
اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ).
درباره تكرار
اين سه جمله ميان مفسران قديم و جديد گفتگو بسيار است بعضى آنها را حمل بر تاكيد
كردهاند، زيرا اهميت موضوع تقوا و ايمان و عمل صالح ايجاب مىكند كه روى آن بطور
جدى و مكرر تكيه و تاكيد شود.
ولى جمعى از
مفسرين معتقدند كه هر يك از اين سه جمله ناظر به حقيقت
[1] بايد توجه داشت كه" طعام" غالبا
در ماكولات گفته مىشود نه نوشيدنيها ولى گاهى در نوشيدنيها نيز استعمال مىشود
مانند آيه 249 سوره بقره فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ
مِنِّي وَ مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 77