نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 72
1- آيه با
خطاب يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شروع شده
اشاره به اينكه مخالفت با اين حكم با روح ايمان سازگار نيست.
2- بعد از آن
كلمه" إِنَّمَا" كه براى حصر و تاكيد است به
كار رفته.
3- شراب و
قمار همرديف انصاب [1] (بتهايى كه شكل مخصوصى
نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند) ذكر شده است و نشان مىدهد، خطر شراب و قمار به
قدرى زياد است كه در رديف بت پرستى قرار گرفته، به همين دليل در روايتى از پيامبر
ص مىخوانيم
4- شراب و
قمار و همچنين بت پرستى و از لام (يك نوع بختآزمايى) [3]
همگى به عنوان رجس و پليدى شمرده شدهاند (إِنَّمَا
الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ).
5- تمام اين
اعمال جزء اعمال شيطانى قلمداد شده است (مِنْ
عَمَلِ الشَّيْطانِ).
6- سرانجام
فرمان قاطع براى اجتناب از آنها را صادر كرده و مىفرمايد (فَاجْتَنِبُوهُ).
ضمنا بايد
توجه داشت كه اجتناب مفهومى رساتر از نهى دارد، زيرا معنى اجتناب فاصله گرفتن و
دورى كردن و نزديك نشدن است كه بمراتب از جمله" ننوشيد" رساتر مىباشد.
7- در پايان
اين آيه مىگويد: اين دستور به خاطر آن است كه شما رستگار شويد (لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ).
[1] در باره انصاب و نصيب در جلد چهارم همين
تفسير صفحه 260 بحث شده است.
[2] در حاشيه تفسير طبرى جلد هفتم صفحه 31- همين
حديث در تفسير نور الثقلين جلد اول صفحه 669 از امام صادق ع نيز نقل شده است
[3] درباره كيفيت ازلام مشروحا در جلد چهارم
تفسير نمونه صفحه 260 بحث كرديم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 72