responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 72

1- آيه با خطاب‌ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شروع شده اشاره به اينكه مخالفت با اين حكم با روح ايمان سازگار نيست.

2- بعد از آن كلمه" إِنَّمَا" كه براى حصر و تاكيد است به كار رفته.

3- شراب و قمار همرديف انصاب‌ [1] (بتهايى كه شكل مخصوصى نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند) ذكر شده است و نشان مى‌دهد، خطر شراب و قمار به قدرى زياد است كه در رديف بت پرستى قرار گرفته، به همين دليل در روايتى از پيامبر ص مى‌خوانيم‌

شارب الخمر كعابد الوثن‌

:" شرابخوار همانند بت پرست است" [2]:

4- شراب و قمار و همچنين بت پرستى و از لام (يك نوع بخت‌آزمايى) [3] همگى به عنوان رجس و پليدى شمرده شده‌اند (إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ‌).

5- تمام اين اعمال جزء اعمال شيطانى قلمداد شده است (مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ‌).

6- سرانجام فرمان قاطع براى اجتناب از آنها را صادر كرده و مى‌فرمايد (فَاجْتَنِبُوهُ‌).

ضمنا بايد توجه داشت كه اجتناب مفهومى رساتر از نهى دارد، زيرا معنى اجتناب فاصله گرفتن و دورى كردن و نزديك نشدن است كه بمراتب از جمله" ننوشيد" رساتر مى‌باشد.

7- در پايان اين آيه مى‌گويد: اين دستور به خاطر آن است كه شما رستگار شويد (لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌).


[1] در باره انصاب و نصيب در جلد چهارم همين تفسير صفحه 260 بحث شده است.

[2] در حاشيه تفسير طبرى جلد هفتم صفحه 31- همين حديث در تفسير نور الثقلين جلد اول صفحه 669 از امام صادق ع نيز نقل شده است‌

[3] درباره كيفيت ازلام مشروحا در جلد چهارم تفسير نمونه صفحه 260 بحث كرديم‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست