نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 62
آيات ديگر
قرآن بيان شده است، زيرا همانطور كه گفتيم اين سوره در اواخر عمر پيامبر ص نازل
گرديد و مىبايست در آن در باره احكام مختلف اسلامى تاكيد بيشترى بشود.
در آيه نخست،
اشاره به تحريم قسمتى از مواهب الهى وسيله بعضى از مسلمين شده، و آنها را از تكرار
اين كار نهى مىكند، و مىگويد:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد"
طيبات" و امور پاكيزهاى را كه خداوند براى شما حلال كرده بر خود حرام مكنيد،
(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما
أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ) [1]
ذكر اين حكم علاوه بر ملاحظه شان نزول ممكن است اشاره به اين باشد كه اگر در آيات
گذشته مدح و تمجيدى از جمعى از دانشمندان و رهبانان مسيحى شد به خاطر انعطاف و
تسليم آنها در برابر حق بود، نه به خاطر برنامه ترك دنيا و تحريم طيبات، و
مسلمانان نمىتوانند در اين قسمت از آنها اقتباس كنند با بيان اين حكم، اسلام
صريحا بيگانگى خود را از مساله رهبانيت و ترك دنيا آن چنان كه مسيحيان و مرتاضان
دارند اعلام داشته است، شرح بيشتر درباره اين موضوع را در ذيل آيه 27 سوره حديد
وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها مطالعه خواهيد فرمود.
سپس براى
تاكيد اين موضوع مىگويد: از حد و مرزها فراتر نرويد، زيرا خداوند تجاوز كنندگان
را دوست ندارد (وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ
الْمُعْتَدِينَ).
در آيه بعد
مجددا روى مطلب تاكيد كرده، منتها در آيه گذشته نهى از تحريم بود و در اين آيه امر
به بهره گرفتن مشروع از مواهب الهى كرده مىفرمايد:
" از
آنچه خداوند به شما روزى داده است حلال و پاكيزه بخوريد" (وَ
كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالًا طَيِّباً).
تنها شرط آن
اين است كه رعايت اعتدال و تقوا و پرهيزگارى در بهرهگيرى
[1] درباره معنى" حلال" و"
طيب" در جلد اول تفسير نمونه صفحه 417 بحث شد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 62