نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 57
(وَ ما لَنا لا نُؤْمِنُ
بِاللَّهِ وَ ما جاءَنا مِنَ الْحَقِّ وَ نَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنا رَبُّنا مَعَ
الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ).
البته
همانطور كه در بالا اشاره كرديم، اين مقايسه بيشتر درباره يهود و مسيحيان معاصر
پيامبر اسلام ص است، زيرا يهود با اينكه داراى كتاب آسمانى بودند، بخاطر دلبستگى
بيش از اندازه به ماديات، در صف مشركانى قرار گرفته بودند كه از نظر مذهبى با آنها
هيچ وجه اشتراكى نداشتند، در حالى كه در ابتدا، يهوديان مبشران اسلام محسوب
مىشدند و انحرافاتى همانند تثليث و غلو مسيحيت را نداشتند، اما دنيا پرستى شديد
آنها را به كلى از حق بيگانه كرد، در حالى كه مسيحيان آن عصر چنين نبودند.
ولى تاريخ
گذشته و معاصر به ما مىگويد: مسيحيان قرون بعد درباره اسلام و مسلمين، مرتكب جناياتى
شدند كه دست كمى از يهود نداشت.
جنگهاى
طولانى و خونين صليبى در گذشته و تحريكات فراوانى كه امروز از ناحيه استعمار
كشورهاى مسيحى بر ضد اسلام و مسلمين مىشود چيزى نيست كه بر كسى پنهان باشد، بنا
بر اين نبايد آيات فوق را به عنوان يك قانون كلى در باره همه مسيحيان دانست
جملههاى إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ
... و ما بعد آن، گواه بر اين است كه اين آيات درباره جمعى از مسيحيان معاصر
پيامبر ص نازل شده است.
در دو آيه
بعد به سرنوشت اين دو طايفه و پاداش و كيفر آنها اشاره شد، نخست مىگويد: آنها كه
در برابر افراد با ايمان، محبت نشان دادند، و در مقابل آيات الهى سر تسليم فرود
آوردند، و با صراحت ايمان خود را اظهار داشتند، خداوند در برابر اين به آنها
باغهاى بهشت را پاداش مىدهد كه از زير درختان آن نهرها جارى است و جاودانه در آن
مىمانند و اين است جزاى نيكوكاران
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 57