responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 457

ممكن است هر طائفه‌اى با هوا و هوسهاى خود احكام و مقرراتى بسازند، و نعمتهاى خدا را بى‌جهت بر خود حرام و يا كارهاى زشت و خلاف خود را بر خود حلال كنند، اين است كه مى‌گوئيم قانونگذار تنها بايد خدا باشد كه همه چيز را مى‌داند و از مصالح كارها آگاه و از هر گونه هوا و هوس بر كنار است.

***
در آيه بعد به يكى ديگر از احكام خرافى آنها در مورد گوشت حيوانات اشاره كرده مى‌فرمايد:" آنها گفتند جنين‌هايى كه در شكم اين حيوانات است مخصوص مردان ما است و بر همسران ما حرام است ولى اگر مرده متولد شود، همگى در آن شريكند" (وَ قالُوا ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى‌ أَزْواجِنا وَ إِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكاءُ).

بايد توجه داشت منظور از هذِهِ الْأَنْعامِ‌ همان حيواناتى است كه در آيه قبل به آن اشاره شده است.

بعضى از مفسران احتمال داده‌اند كه عبارت‌ ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ‌ (آنچه در شكم اين حيوانات است) شامل شير اين حيوانات نيز بشود، ولى با توجه به جمله و إِنْ يَكُنْ مَيْتَةً (اگر مرده بوده باشد) روشن مى‌شود كه آيه فقط از جنين بحث مى‌كند كه اگر زنده متولد شود، آن را مخصوص مردان مى‌دانستند و اگر مرده متولد مى‌شد، كه زياد مورد رغبت و ميل آنها نبود، همه را در آن مساوى مى‌دانستند!.

اين حكم اولا هيچگونه فلسفه و دليلى نداشت و ثانيا در مورد جنينى كه مرده متولد مى‌شد، بسيار زشت و زننده بود، زيرا گوشت چنين حيوانى غالبا فاسد و زيانبخش است و ثالثا يك نوع تبعيض آشكار ميان جنس مرد و زن‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 457
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست