نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 390
ديگر اينكه: من مامور و نگاهبان شما نيستيم، كه با جبر و زور شما را به ايمان
دعوت كنم، بلكه تنها وظيفه من بيان منطقى حقايق است و تصميم نهايى با خود شما است.
و مانعى ندارد كه هر دو معنى از اين كلمه، اراده شود.
***
در آيه بعد براى تاكيد اين موضوع كه تصميم نهايى در انتخاب راه حق و باطل
با خود مردم است، مىگويد:" اين چنين ما آيات و دلائل را در شكلهاى گوناگون و
قيافههاى مختلف بيان كرديم" (وَ كَذلِكَ
نُصَرِّفُ الْآياتِ) [1] ولى جمعى به مخالفت برخاستند و بدون مطالعه و
هيچگونه دليل، گفتند" اين درسها را از ديگران (از يهود و نصارى و كتابهاى
آنها) فرا گرفتهاى" (وَ
لِيَقُولُوا دَرَسْتَ) [2] ولى" جمع ديگرى كه آمادگى پذيرش حق را
دارند، و صاحب بصيرتند و عالم و آگاهند، بوسيله آن چهره حقيقت را مىبينند و
مىپذيرند" (وَ لِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ).
تهمت به پيامبر ص از نظر فراگيرى تعليماتش از يهود و نصارى، مطلبى است كه
بارها از طرف مشركان عنوان شد و هنوز هم مخالفان لجوج آن را تعقيب
[1]" نصرف" از ماده"
تصريف" به معنى دگرگون ساختن و به اشكال مختلف درآوردن است، اشاره به اينكه
آيات قرآن با لحنهاى متفاوت و با استفاده از تمام وسائل نفوذ روانى، براى كسانى كه
در سطوح مختلف از نظر فكر و عقيده و ساير جنبههاى اجتماعى و روانى قرار دارند،
نازل شده است.
[2] لام ليقولوا به اصطلاح" لام
عاقبت" است كه براى بيان سرانجام و عاقبت چيزى آورده مىشود ولى هدف اصلى آن
نبوده است و" درست" (از ماده" درس" به معنى فراگيرى است و اين
تهمتى بود كه مشركان به پيامبر ص مىزدند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 390