نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 383
خرد نخواهد بود.
جالب اينكه در روايات اهل بيت ع شديدا اين عقيده خرافى نفى شده و با تعبيرات
كوبندهاى از معتقدين آن انتقاد گرديده است از جمله اينكه يكى از ياران معروف امام
صادق ع به نام" هشام" مىگويد: نزد امام صادق ع بودم كه معاويه بن وهب
(يكى ديگر از دوستان آن حضرت) وارد شد و گفت: اى فرزند پيامبر چه مىگويى در مورد
خبرى كه در باره رسول خدا ص وارد شده كه او خداوند را ديد؟ به چه صورت ديد؟! و
همچنين در خبر ديگرى كه از آن حضرت نقل شده كه مؤمنان در بهشت پروردگار خود را
مىبينند، به چه شكل خواهند ديد؟! امام صادق ع تبسم (تلخى) كرد و فرمود: اى معاوية
بن وهب! چقدر زشت است كه انسان هفتاد، هشتاد سال عمر كند، در ملك خدا زندگى نمايد
و نعمت او را بخورد، اما او را درست نشناسد، اى معاويه! پيامبر ص هرگز خداوند را
با اين چشم مشاهد نكرد، مشاهده بر دو گونه است مشاهده با چشم دل و مشاهده با چشم
ظاهر، هر كس مشاهده با چشم دل را بگويد درست گفته و هر كس مشاهده با چشم ظاهر را
بگويد دروغ گفته و به خدا و آيات او كافر شده است، زيرا پيامبر ص فرمود: هر كس خدا
را شبيه خلق بداند كافر است [1] و در روايت ديگرى كه در كتاب توحيد صدوق از اسماعيل بن فضل
نقل شده مىگويد: از امام صادق ع پرسيدم آيا خدا در قيامت ديده مىشود؟ فرمود:
منزه است خداوند از چنين چيزى و بسيار منزه است ...
ان الأبصار لا تدرك الا ما له لون و الكيفية و اللَّه خالق الالوان و
الكيفيات
:" چشمها نمىبيند جز چيزهايى را كه رنگ و كيفيتى دارند در حالى كه
خداوند آفريننده رنگها و كيفيتها است" [2]
[1] معانى الاخبار بنا به نقل الميزان
جلد 8 صفحه 268.