نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 378
آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خدا است و ديگر يهود
كه عزيز را فرزند او مىدانستند.
و به طورى كه از آيه 30 سوره توبه اجمالا استفاده مىشود و جمعى از محققين
معاصر نيز با مطالعه ريشههاى مشترك مسيحيت و بودايى مخصوصا در مساله تثليث
دريافتهاند، اعتقاد به وجود فرزند پسر براى خدا منحصر به مسيحيان و يهود نبوده،
بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است.
اما در مورد اعتقاد به وجود دختران براى خدا، خود قرآن در آيات ديگر مطلب را
روشن ساخته و مىگويد: وَ جَعَلُوا
الْمَلائِكَةَ الَّذِينَ هُمْ عِبادُ الرَّحْمنِ إِناثاً:" آنها فرشتگان را كه بندگان خدا هستند، دختران او قرار دادند"
(زخرف آيه 19).
و همانطور كه در بالا نيز اشاره كرديم در تفاسير و تواريخ آمده است كه طايفه
قريش معتقد بودند فرشتگان، فرزندانى هستند كه از ازدواج خداوند با جن به وجود
آمدهاند!:
ولى در پايان اين آيه قرآن قلم سرخ بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم
و بى اساس كشيده و با جمله رسا و بيدار كنندهاى همه اين اباطيل را نفى مىكند و
مىگويد:" منزه است خداوند و برتر و بالاتر است از اين اوصافى كه براى او
مىگويند" (سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يَصِفُونَ).
***
در آيه بعد به پاسخ اين عقائد خرافى پرداخته نخست مىگويد:" خداوند
كسى است كه آسمانها و زمين را ابداع و ايجاد كرد" (بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
آيا هيچكس ديگر چنين كارى را كرده و يا قدرت بر آن را دارد تا شريك او در
عبوديت شمرده شود؟ نه، همه مخلوقند و سر به فرمان او و نيازمند به ذات
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 378