نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 359
فرارى، يك مرتبه از نظرها پنهان مىشد و در يك لحظه تاريكى و ظلمت وحشتناكى
همه جا را فرا مىگرفت، اما وجود جو زمين و فاصلهاى كه در ميان تاريكى شب، و
روشنايى روز به هنگام طلوع و غروب آفتاب قرار دارد، انسان را تدريجا براى پذيرا
شدن هر يك از اين دو پديده متضاد آماده مىسازد، و انتقال از نور به ظلمت و از
ظلمت به نور، به صورت تدريجى و ملايم و كاملا مطبوع و قابل تحمل انجام مىگردد،
بسيار ديدهايم هنگام شب در يك اطاق پر نور كه در يك لحظه چراغ خاموش مىشود چه
حالت ناراحت كنندهاى به همه دست مىدهد و اگر اين خاموشى ساعتى طول بكشد، هنگامى
كه چراغ بدون مقدمه روشن مىشود باز حالت ناراحتى تازهاى به همه دست مىدهد، نور
خيرهكننده چراغ چشم را مىآزارد و براى ديدن اشياء اطراف دچار زحمت مىشويم و اگر
اين موضوع تكرار پيدا كند مسلما براى چشم زيانبخش خواهد بود، شكافنده صبح اين شكل
را به صورت بسيار عالى براى بشر حل كرده است [1] ولى براى اينكه تصور نشود شكافتن صبح دليل اين
است كه تاريكى و ظلمت شب، چيز نامطلوب و يا مجازات و سلب نعمت است بلافاصله
مىفرمايد خداوند" شب را مايه آرامش قرار داد" (وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً).
اين موضوع مسلم است كه انسان در برابر نور و روشنايى تمايل به تلاش و كوشش
دارد، جريان خون متوجه سطح بدن مىشود، و تمام سلولها آماده فعاليت مىگردند، و به
همين دليل خواب در برابر نور چندان آرامبخش نيست، ولى هر قدر محيط تاريك بوده باشد
خواب عميقتر و آرامبخشتر است، زيرا در
[1] علماى هيئت مىگويند: طلوع صبح
هنگامى شروع مىشود كه خورشيد در سمت مشرق به 18 درجه فاصله به افق برسد و هنگامى
تاريكى شب همه جا را مىپوشاند و شفق ناپديد مىگردد كه خورشيد در سمت مغرب به
همان 18 درجه زير افق برسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 359