responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 344

1- اسلام يك آئين جهانى است‌

آيات مختلف قرآن به خوبى گواهى مى‌دهد كه اسلام يك آئين جهانى است، تعبيراتى مانند لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ‌ (هدف من اين است كه همه شما و كسانى را كه سخنم به آنها مى‌رسد با قرآن انذار كنم) (انعام- 19) و إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى‌ لِلْعالَمِينَ (اين قرآن وسيله تذكر جهانيان است) (انعام- 90) و قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً (بگو اى مردم! من رسول خدا به سوى همه شما هستم) (اعراف 158) و امثال آن كه در قرآن فراوان است گواه اين حقيقت است و جالب اينكه بسيارى از اين آيات در مكه يعنى در آن موقع كه هنوز اسلام از محيط اين شهر تجاوز نكرده بود نازل گرديد.

ولى با توجه به آيه مورد بحث اين سؤال پيش مى‌آيد كه چگونه هدف بعثت پيامبر ص انذار و هدايت مردم مكه و كسانى كه پيرامون آن هستند ذكر شده؟ آيا اين با جهانى بودن اسلام منافات ندارد؟

اتفاقا اين ايراد از بعضى از يهود و بعضى ديگر از پيروان مذاهب ديگر نقل شده است و به گمان خود حربه محكمى در برابر جهانى بودن اسلام يافته‌اند كه آن را در منطقه خاصى، محدود مى‌سازد (يعنى مكه و اطراف مكه) [1]

پاسخ:

اين ايراد با توجه به دو نكته كاملا روشن مى‌شود، و نه تنها اين آيه منافات با جهانى بودن اسلام ندارد بلكه مى‌توان گفت يكى از دلائل جهانى بودن آن است:


[1] در تفسير المنار جلد 7 صفحه 621، در تفسير فى ظلال جلد 3 صفحه 305 از پاره‌اى از مستشرقين اين ايراد نقل شده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 344
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست