نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 341
يونانى گرفته شده و معنى آن چنان كه" راغب" در كتاب مفردات
مىگويد" هر چيزى است كه روى آن مىنويسند" بنا بر اين كاغذ معمولى و
پوست حيوانات و درختان و مانند آن كه در قديم الايام نامه و كتابها را روى آن
مىنوشتند، نيز شامل مىشود، و منحصر به كاغذ معمولى نيست.
2- ممكن است سؤال شود كه چرا در آيه مذمت از يهود شده كه آنها وحى آسمانى را
روى كاغذها و مانند آن نوشته بودند اينكه مذمتى ندارد.
در پاسخ مىگوئيم: مذمت از اين نظر نيست، بلكه از اين نظر است كه آنها مطالب
تورات را روى كاغذهاى پراكنده و مانند آن نوشته بودند كه آنچه را به سود آنها بود
به مردم ديگر نشان دهند و آنچه به زيانشان بود مخفى سازند.
3- جمله وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ (خدا را آن چنان كه شايسته است نشناختند و اوصاف او را درك
نكردند) در حقيقت اشاره به اين نكته است كه هر كس خدا را درست بشناسد نمىتواند
انكار كند كه از طرف او رهبران و راهنمايان همراه با كتابهاى آسمانى براى بشر
فرستاده شده است زيرا حكمت خدا ايجاب مىكند كه اولا انسان را براى هدفى كه آفريده
شده است (هدف تكامل) در مسير پر پيچ و خمى كه در پيش دارد كمك كند، و گر نه نقض
غرض كرده است، و اين هدف بدون فرستادن وحى و كتاب آسمانى و تعليمات صحيح و خالى از
هر گونه خطا و اشتباه ممكن نيست.
ثانيا چگونه ممكن است مقام رحمت عامه و خاصه خداوند اجازه دهد كه انسان را در
مسير سعادت كه با هزاران مانع روبرو است و پرتگاههاى فراوان بر سر راه او كمين
كردهاند تنها بگذارد و رهبرانى با تعليمات جامع براى دستگيرى و راهنمايى آنها
نفرستد. (بنا بر اين هم حكمت او و هم رحمتش فرستادن كتب آسمانى را ايجاب مىكند).
شك نيست كه معرفت كنه ذات خدا و كنه صفات او براى هيچكس ممكن
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 341