نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 331
و هديناهم" به قرينه تعبيرى كه در همين سلسله آيات وجود دارد، مقام نبوت
و رسالت است، مشكل حل مىشود، يعنى مفهوم آيه چنين خواهد بود كه بعضى از آنها را
به مقام نبوت برگزيديم و اين منافاتى با موحد بودن سايرين ندارد.
در آيه 90 همين سوره (چند آيه بعد از اين آيه) نيز" هدايت" به مقام
نبوت اطلاق شده است [1]
88- اين هدايت خدا است كه هر كس از بندگان خود را بخواهد با آن راهنمايى
مىكند، و اگر آنها مشرك شوند آنچه را عمل مىكردند نابود مىگردد.
89- آنها كسانى هستند كه كتاب و حكم و نبوت به آنان داديم و اگر نسبت به آن
كفر ورزند (مهم نيست زيرا) كسانى را نگاهبان آن ساختهايم كه نسبت به آن كافر
نيستند.
[1] از نظر تركيبى من آبائهم جارو
مجرورى است كه متعلق آن يا جمله" فضلنا" است كه در آيه قبل ذكر شده و يا
محذوف است و جمله بعد بر آن محذوف دلالت مىكند و در اصل چنين بوده" اجتبينا
من آبائهم"، ضمنا بايد توجه داشت كه" من" در آيه فوق ظاهرا تبعيضيه
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 331