نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 295
آنها بر اثر يك عامل خارجى نيست كه بتوان آن را به نوعى دفع كرد بلكه از درون
ذات و صفات و اعمال خود آنها سرچشمه مىگيرد، آنها اسير كارهاى زشت خويشند، به
همين دليل رهايى براى آنها ممكن نيست، زيرا جدايى از اعمال و آثار اعمال همچون
جدايى از خويشتن است.
اما بايد توجه داشت كه اين شدت و سختى و عدم وجود راه بازگشت و شفاعت مخصوص
كسانى است كه اصرار بر كفر داشتهاند و به آن ادامه مىدادند همانطور كه از
جمله" بِما كانُوا يَكْفُرُونَ" استفاده مىشود (زيرا فعل مضارع براى بيان استمرار
چيزى است).
71- بگو آيا چيزى غير از خدا بخوانيم كه نه سودى به حال ما دارد نه زيانى و
(به اين ترتيب) بازگشت به عقب كنيم بعد از آنكه خداوند ما را هدايت كرده، همانند
كسى كه بر اثر وسوسههاى شياطين راه را گم كرده و سرگردان مانده، در حالى كه
يارانى هم دارد كه او را به هدايت دعوت مىكنند كه به سوى ما بيا، بگو تنها هدايت
خداوند هدايت است و ما دستور داريم كه تسليم پروردگار عالميان باشيم.
72- و اينكه نماز را بر پا داريد و از او بپرهيزيد و او است كه به سوى او
محشور خواهيد شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 295