نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 284
2- يَلْبِسَكُمْ از ماده لبس (بر وزن حبس) به معنى اختلاط و بهم آميختن است نه از ماده"
لبس" بر وزن" قرص" به معنى لباس پوشيدن، بنا بر اين معنى جمله چنين
مىشود: او مىتواند شما را به صورت گروهها و دستههاى مختلف به هم بياميزد [1] و اين تعبير
نشان مىدهد كه مسئله اختلاف كلمه و پراكندگى در ميان جمعيت به قدرى خطرناك است كه
در رديف عذابهاى آسمانى و صاعقهها و زلزلهها قرار گرفته است، و راستى چنين است،
بلكه گاهى ويرانيهاى ناشى از اختلاف و پراكندگى به درجات بيشتر از ويرانيهاى ناشى
از صاعقهها و زلزلهها است، كرارا ديده شده است كشورهاى آباد در سايه شوم نفاق و
تفرقه بنابودى مطلق كشيده شده است و اين جمله هشدارى است به همه مسلمانان جهان!.
اين احتمال نيز در تفسير اين جمله وجود دارد كه: خداوند در برابر عذابهاى
آسمانى و زمينى دو عذاب ديگر را بيان كرده يكى اختلاف عقيده و فكر (كه در حقيقت
همانند مجازاتهاى از طرف بالا است) و ديگر اختلافهاى در ناحيه عمل و روشهاى
اجتماعى كه منجر به جنگ و خونريزى مىشود (كه شبيه مجازاتهاى از طرف پائين است)
بنا بر اين به چهار نوع مجازات طبيعى و دو نوع مجازات اجتماعى در آيه اشاره شده
است.
3- اشتباه نشود اينكه آيه مورد بحث مىگويد: خداوند تفرقه در ميان شما بيفكند
نه به اين معنى است كه خداوند بىجهت مردم را گرفتار نفاق و اختلاف مىكند بلكه
اين نتيجه اعمال سوء مردم و خودخواهيها و خودپرستيها و سود جوييهاى شخصى است كه
نتيجه آن به صورت نفاق و تفرقه بروز مىكند، و نسبت دادن آن به خدا به خاطر آن است
كه او چنين اثرى را در اين اعمال زشت قرار داده است.