نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 263
پرستى نيست.
و در آخرين جمله براى تاكيد بيشتر مىگويد:" اگر من چنين كارى را كنم
مسلما گمراه شدهام و از هدايت يافتگان نخواهم بود" (قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ).
***
در آيه بعد پاسخ ديگرى به آنها مىدهد و آن اينكه" من بينه و دليل
روشنى از طرف پروردگارم دارم اگر چه شما آن را نپذيرفته و تكذيب كردهايد" (قُلْ إِنِّي عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ كَذَّبْتُمْ
بِهِ).
" بينة" در اصل به چيزى مىگويند كه ميان دو شىء فاصله و جدايى
مىافكند به گونهاى كه ديگر هيچگونه اتصال و آميزش با هم نداشته باشند، سپس به
دليل روشن و آشكار نيز گفته شده، از اين نظر كه حق و باطل را كاملا از هم جدا
مىكند.
در اصطلاح فقهى اگر چه" بينة" به شهادت دو نفر عادل گفته مىشود ولى
معنى لغوى آن كاملا وسيع است و شهادت دو عادل يكى از مصداقهاى آن مىباشد و اگر به
معجزات بينة گفته مىشود باز از همين نظر است كه حق را از باطل جدا مىكند و اگر
به آيات و احكام الهى بينة گفته مىشود باز به عنوان مصداق اين معنى وسيع است.
خلاصه در اين آيه نيز پيامبر ص مامور است روى اين نكته تكيه كند كه مدرك من در
مسئله خدا پرستى و مبارزه با بت كاملا روشن و آشكار مىباشد و انكار و تكذيب شما
چيزى از اهميت آن نمىكاهد.
سپس به يكى ديگر از بهانهجوئيهاى آنها اشاره مىكند و آن اينكه آنها مىگفتند
اگر تو بر حق هستى كيفرهايى كه ما را به آن تهديد مىكنى زودتر بياور پيامبر ص در
پاسخ آنها مىگويد" آنچه را شما درباره آن عجله داريد به
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 263