نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 26
داريد به
علاوه كتاب" ما" و" شما" مطرح نيست، آنچه مطرح است كتابهاى
آسمانى است و آنچه از ناحيه خدا آمده، پس چگونه مىتوانيد با اين منطق سست، آخرين
كتاب را ناديده بگيريد.
ولى قرآن بار
ديگر اشاره به وضع اكثريت آنها كرده، مىگويد:" بسيارى از آنها نه تنها از
اين آيات پند نمىگيرند و هدايت نمىشوند بلكه به خاطر روح لجاجت بر طغيان و
كفرشان افزوده مىشود" (وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً
مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً)
و اين چنين است، تاثير معكوس آيات حق و سخنان موزون در افكار بيمار و قلوب مملو از
لجاج! و در پايان آيه پيامبر خود را در برابر سرسختى اين اكثريت منحرف دلدارى
مىدهد و مىگويد:" از مخالفتهاى اين جمعيت كافر غمگين مباش" زيرا زيان
آن متوجه خود آنها خواهد شد و به تو ضررى نمىرساند (فَلا
تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ) [1]
بديهى است محتويات اين آيه اختصاص به قوم يهود ندارد، مسلمانان نيز اگر تنها به
ادعاى اسلام قناعت كنند، و اصول تعليمات انبياء و مخصوصا كتاب آسمانى خود را بر پا
ندارند، هيچگونه موقعيت و ارزشى نه در پيشگاه خدا، و نه در زندگى فردى و اجتماعى
نخواهند داشت، و هميشه زبون و زير دست و شكستخورده خواهند بود.
در آيه بعد
مجددا اين حقيقت را مورد تاكيد قرار داده، مىگويد:" تمام اقوام و ملتها و
پيروان همه مذاهب بدون استثناء اعم از مسلمانان و يهوديان و صابئان
[2]