نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 250
كه هر عاقلى به هنگام قرار گرفتن در برابر دعوت انبياء و رهبران الهى در فكرش
پيدا مىشود كه شايد گفتار آنها حق باشد، و مخالفت با آن موجب زيان و خسران گردد،
پس چه بهتر كه در دعوت آنها مطالعه كنم و دلائل آنها را ببينم.
اين يكى از نخستين شرطهاى هدايت است و همان است كه علماى عقائد آن را به عنوان
لزوم" دفع ضرر محتمل" دليل وجوب مطالعه در دعوت مدعى نبوت و لزوم مطالعه
درباره شناسايى خدا قرار دادهاند.
سپس مىگويد اين گونه افراد بيدار دل از آن روز مىترسند كه جز خدا پناهگاه و
شفاعت كنندهاى وجود ندارد (لَيْسَ
لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ).
آرى اين گونه افراد را انذار كن و دعوت به سوى حق بنما، زيرا اميد تقوا و
پرهيزگارى درباره آنها هست (لَعَلَّهُمْ
يَتَّقُونَ).
البته نفى" شفاعت" و" ولايت" غير خدا در اين آيه هيچگونه
منافاتى با شفاعت و ولايت مردان خدا ندارد، زيرا همانطور كه قبلا اشاره كرديم
منظور نفى شفاعت و ولايت بالذات است، يعنى اين دو مقام ذاتا مخصوص خدا است، و اگر
غير او مقام ولايت و شفاعتى دارد به اذن و اجازه و فرمان او است همانطور كه قرآن
صريحا مىگويد:" مَنْ ذَا الَّذِي
يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ""
كيست كه در پيشگاه او جز به فرمان او شفاعت كند"؟ (بقره: 255).
براى توضيح بيشتر در اين زمينه و در زمينه بحث شفاعت به طور كلى، به جلد اول تفسير
نمونه صفحه 160 و جلد دوم صفحه 189 و 196 مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 250