نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 235
تفسير: سرانجام زندگى اندرزناپذيران
در اين آيات نيز گفتگو با گمراهان و مشركان ادامه مىيابد و قرآن از راه ديگر
براى بيدار ساختن آنها موضوع را تعقيب مىكند يعنى دست آنها را گرفته و به قرون و
زمانهاى گذشته مىبرد و چگونگى حالات امتهاى گمراه و ستمگر و مشرك را شرح مىدهد
كه چگونه تمام عوامل تربيت و بيدارى در مورد آنها به كار گرفته شد اما جمعى از
آنها به هيچيك از اينها توجه نكردند و سرانجام چنان عاقبت شومى دامانشان را گرفت
كه عبرتى براى آيندگان شدند.
نخست مىگويد" ما پيامبرانى به سوى امم پيشين فرستاديم و چون اعتنا
نكردند آنها را به منظور بيدارى و تربيت با مشكلات و حوادث سخت: با فقر و خشكسالى
و قحطى با بيمارى و درد و رنج و" باساء" و" ضراء" [1] مواجه ساختيم
شايد متوجه شوند و به سوى خدا باز گردند" (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ
فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ).
***
در آيه بعد مىگويد" چرا آنها از اين عوامل دردناك و بيدار كننده پند
و
[1]" باساء" در اصل به معنى
شدت و رنج است و به معنى جنگ نيز به كار مىرود همچنين در قحطى و خشكسالى و فقر و
مانند اينها، ولى" ضراء" به معنى ناراحتى روحى است مانند غم و اندوه و
جهل و نادانى و يا ناراحتيهايى كه از بيمارى و از دست دادن مقام و مال و ثروت پيدا
مىشود.
شايد تفاوت ميان اين دو در حقيقت از اينجا باشد كه" باساء" بيشتر
جنبه خارجى دارد و" ضراء" جنبه روحى، يعنى ناراحتيهاى روحى را ضراء و
بنا بر اين باساء يكى از عوامل ايجاد ضراء خواهد بود (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 235