نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 231
العاده سخت و دردناك زندگى را به خاطر آنها مىآورد، و از و جدان آنها استمداد
مىكند كه در اينگونه لحظات كه همه چيز را به دست فراموشى مىسپارند پناهگاهى
جز" خدا" براى خودشان فكر مىكنند!" اى پيامبر به آنها بگو اگر
عذاب دردناك خداوند به سراغ شما بيايد و يا قيامت با آن همه هول و هيجان و حوادث
وحشتناك بر پا شود، راست بگوئيد آيا غير خدا را براى برطرف ساختن شدائد خود
مىخوانيد؟
(قُلْ أَ رَأَيْتَكُمْ إِنْ أَتاكُمْ عَذابُ اللَّهِ أَوْ
أَتَتْكُمُ السَّاعَةُ أَ غَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) [1] روح معنى اين آيه نه تنها براى مشركان، براى همه كس به هنگام بروز شدائد و
حوادث سخت، قابل درك است، ممكن است در حال عادى و در حوادث كوچك انسان به غير خدا
متوسل گردد، اما هنگامى كه حادثه فوق العاده شديد باشد انسان همه چيز را فراموش
مىكند ولى در همين حال در اعماق دل خود يك نوع اميدوارى به نجات كه از منبع قدرت
مرموز و نامشخصى سر چشمه مىگيرد احساس مىكند اين همان توجه به خدا و حقيقت توحيد
است.
حتى مشركان و بت پرستان در چنين لحظاتى سخنى از بتها به ميان نمىآورند
[1] به طورى كه علماى ادب عربى تصريح
كردهاند" ك" در" ا رايتك" و" كم" در" ا
رايتكم" نه اسم است و نه ضمير، بلكه حرف خطاب است كه در حقيقت براى تاكيد
مىآيد، و در اين گونه موارد فعل هميشه به صورت مفرد ذكر مىشود، و مفرد و تثنيه و
جمع بودن آن به وسيله تغييرات در همين حرف خطاب ظاهر مىشود، لذا در" ا
رايتكم" با اينكه مخاطب جمع است فعل" رايت" مفرد آورده شده، و جمع
بودن آن به وسيله" كم" كه حرف خطاب است مشخص گرديده. جمعى معتقدند كه
اين جمله روىهمرفته از نظر معنى مساوى با جمله" اخبرنى" يا"
اخبرونى" است ولى حق اين است كه جمله معنى استفهامى خود را كاملا حفظ مىكند
و" اخبرونى" لازمه معنى آن است نه خود معنى آن (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 231