نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 225
جبران مىكنند در كتابها و در ميان مردم شايع است كه همه آنها را نمىتوان
افسانه دانست.
و مسلم است آنها را به آسانى نمىتوان ناشى از غريزه دانست، زيرا غريزه معمولا
سرچشمه كارهاى يك نواخت و مستمر است، اما اعمالى كه در شرائط خاصى كه قابل
پيشبينى نبوده بعنوان عكس العمل انجام مىگردد به فهم و شعور شبيهتر است تا به
غريزه.
هم امروز بسيارى از حيوانات را براى مقاصد قابل توجهى تربيت مىكنند، سگهاى
پليس براى گرفتن جنايتكاران، كبوترها براى رساندن نامهها، و بعضى از حيوانات براى
خريد جنس از مغازهها، و حيوانات شكارى براى شكار كردن، آموزش مىبينند و وظائف
سنگين خود را با دقت عجيبى انجام مىدهند، (امروز حتى براى بعضى از حيوانات رسما
مدرسه افتتاح كردهاند!)
***
از همه اينها گذشته، در آيات متعددى از قرآن، مطالبى
ديده مىشود كه دليل قابل ملاحظهاى براى فهم و شعور بعضى از حيوانات محسوب
مىشود، داستان فرار كردن مورچگان از برابر لشگر سليمان، و داستان آمدن هدهد به
منطقه" سبا و يمن" و آوردن خبرهاى هيجانانگيز براى سليمان شاهد اين
مدعا است.
***
در روايات اسلامى نيز احاديث متعددى در زمينه رستاخيز حيوانات ديده
مىشود، از جمله:
از ابو ذر نقل شده كه مىگويد: ما خدمت پيامبر ص بوديم كه در پيش روى ما دو بز
به يكديگر شاخ زدند، پيغمبر ص فرمود، مىدانيد چرا اينها به يكديگر شاخ زدند؟
حاضران عرض كردند: نه، پيامبر ص فرمود ولى خدا مىداند چرا؟ و به زودى در ميان
آنها داورى خواهد كرد [1]