نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 222
" هيچ جنبندهاى در زمين، و هيچ پرندهاى كه با دو بال خود پرواز مىكند
نيست مگر اينكه امتهايى همانند شما هستند" (وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ
بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ).
و به اين ترتيب هر يك از انواع حيوانات و پرندگان براى خود امتى هستند همانند
انسانها، اما در اينكه اين همانندى و" شباهت" در چه جهت است؟ در ميان
مفسران گفتگو است، بعضى شباهت آنها را با انسانها از ناحيه اسرار شگفتانگيز خلقت
آنها دانستهاند زيرا هر دو نشانههايى از عظمت آفريدگار و خالق را با خود همراه
دارند.
و بعضى از جهت نيازمنديهاى مختلف زندگى يا وسايلى را كه با آن احتياجات
گوناگون خود را بر طرف مىسازند، مىدانند.
در حالى كه جمعى ديگر معتقدند كه منظور شباهت آنها با انسان از نظر درك و فهم
و شعور است، يعنى آنها نيز در عالم خود داراى علم و شعور و ادراك هستند، خدا را
مىشناسند و به اندازه توانايى خود او را تسبيح و تقديس ميگويند، اگر چه فكر آنها
در سطحى پائينتر از فكر و فهم انسانها است، و ذيل اين آيه- چنان كه خواهد آمد-
نظر آخر را تقويت مىكند.
سپس در جمله بعد مىگويد:" ما در كتاب هيچ چيز را فروگذار نكرديم" (ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ).
ممكن است منظور از كتاب، قرآن بوده باشد كه همه چيز (يعنى تمام امورى كه مربوط
به تربيت و هدايت و تكامل انسان است) در آن وجود دارد، منتها گاهى به صورت كلى
بيان شده، مانند دعوت به هر گونه علم و دانش، و گاهى به جزئيات هم پرداخته شده است
مانند بسيارى از احكام اسلامى و مسائل اخلاقى.
احتمال ديگر اينكه منظور" از كتاب"" عالم هستى" است، زيرا
عالم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 222