نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 206
حسرت به معنى تاسف بر چيزى است ولى عرب هنگامى كه زياد متاثر شود خود"
حسرت" را مخاطب قرار داده و مىگويد:" يا حسرتنا": گويا شدت حسرت
چنان است كه بصورت موجودى در مقابل او مجسم شده است! سپس قرآن مىگويد:" آنها
بار گناهانشان را بر دوش دارند" (وَ
هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلى ظُهُورِهِمْ).
" اوزار" جمع" وزر" به معنى بار سنگين است و در اينجا
منظور از آن گناهان است و اين آيه مىتواند يكى از دلائل تجسم اعمال بوده باشد
زيرا مىگويد آنها گناهان خود را بر دوش مىكشند.
و نيز مىتواند كنايهاى از سنگينى بار مسئوليت بوده باشد زيرا مسئوليتها
همواره تشبيه به بار سنگين مىشود.
و در پايان آيه ميفرمايد" چه بد بارى بر دوش مىكشند" (أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ) در آيه فوق سخنى از خسران و زيان منكران معاد به ميان آمده، دليل اين موضوع
روشن است زيرا ايمان به معاد علاوه بر اينكه انسان را آماده براى زندگى سعادتبخش
جاويدان مىكند و او را بتحصيل كمالات علمى و عملى دعوت مينمايد اثر عميقى در
كنترل انسان در برابر آلودگى و گناهان دارد و در بحثهاى مربوط به معاد اثر سازنده
آن را از نظر فردى و اجتماعى به خواست خدا توضيح خواهيم داد.
***
سپس براى بيان موقعيت زندگى دنيا در برابر زندگى آخرت چنين مىگويد: