نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 200
آنها در آن حالت چنان منقلب مىشوند كه" فرياد بر مىكشند اى كاش براى
نجات از اين سرنوشت شوم، و جبران كارهاى زشت گذشته بار ديگر به دنيا باز مىگشتيم،
و در آنجا آيات پروردگار خود را تكذيب نمىكرديم و در صف مؤمنان قرار
مىگرفتيم" (فَقالُوا يا لَيْتَنا نُرَدُّ وَ لا
نُكَذِّبَ بِآياتِ رَبِّنا وَ نَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ) [1]
***
در
آيه بعد اضافه مىكند كه اين آرزوى دروغينى بيش نيست، بلكه به خاطر آن است كه در
آن جهان" آنچه را از عقائد و نيات و اعمال شوم خويش مخفى مىداشتند همه براى
آنها آشكار گرديده" و موقتا بيدار شدهاند (بَلْ بَدا لَهُمْ ما كانُوا يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ).
ولى اين بيدارى، بيدارى پايدار و پا بر جا نيست، و به خاطر شرائط و اوضاع خاصى
پديد آمده است، و لذا" اگر به فرض محال بار ديگر به اين جهان برگردند به سراغ
همان كارهايى مىروند كه از آن نهى شده بودند" (وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ).
بنا بر اين" آنها در آرزو و ادعاى خويش صادق نيستند و دروغ
مىگويند" (و انهم لكاذبون).
[1] نكته مهمى كه در آيه به آن بايد
توجه داشت اين است كه طبق قرائت مشهورى كه در دست داريم" نرد" به رفع
و" لا نكذب"" و نكون" به نصب خوانده شده است، در حالى كه
ظاهرا معطوف بر يكديگر هستند و بايد همه يكسان باشند، بهترين توجيه اين است كه
گفته شود" نرد" جزء تمنى است و" لا نكذب" در حقيقت جواب آن
است و" و" در اينجا به منزله" فاء" است و مىدانيم كه جواب
تمنى هنگامى كه بعد از" فاء" قرار گيرد منصوب مىگردد مفسران مانند فخر
رازى و مرحوم طبرسى و ابو الفتوح رازى در اين زمينه وجوه ديگرى نيز گفتهاند. ولى
آنچه در بالا گفته شد از همه روشنتر است، بنا بر اين آيه شبيه آيه 58 سوره"
زمر" لَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ
الْمُحْسِنِينَ" مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 200