نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 119
[سوره المائدة (5): آيه 109]
يَوْمَ
يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا
إِنَّكَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ (109)
ترجمه:
109- از آن
روز بترسيد كه خداوند پيامبران را جمع مىكند و به آنها مىگويد مردم در برابر
دعوت شما چه پاسخى دادند؟ مىگويند ما چيزى نمىدانيم تو خود از تمام پنهانيها
آگاهى.
تفسير:
اين آيه در
حقيقت مكملى براى آيات قبل است، زيرا در ذيل آيات گذشته كه مربوط به مساله شهادت
حق و باطل بود، دستور به تقوا و ترس از مخالفت فرمان خدا داده شد، در اين آيه
مىگويد:" از آن روز بترسيد كه خداوند پيامبران را جمع مىكند و از آنها
درباره رسالت و ماموريتشان سؤال مىكند و مىگويد مردم در برابر دعوت شما چه پاسخى
گفتند" (يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ).
آنها از خود
نفى علم كرده و همه حقايق را موكول به علم پروردگار كرده مىگويند:" خداوندا!
ما علم و دانشى نداريم، تو آگاه بر تمام غيوب و پنهانيها هستى" (قالُوا
لا عِلْمَ لَنا إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ).
و به اين
ترتيب سر و كار شما با چنين خداوند علام الغيوب و با چنين دادگاهى است، بنا بر اين
در گواهيهاى خود مراقب حق و عدالت باشيد [1]
در اينجا دو سؤال پيش مىآيد نخست اينكه از آيات ديگر قرآن استفاده مىشود كه
پيامبران شاهدان و گواهان بر امت خويشند در حالى كه از آيه فوق
[1] از آنچه در بالا گفته شد معلوم مىشود كه از
نظر اعراب يوم ... مفعول براى اتقوا است كه در تقدير مىباشد و از آيه قبل استفاده
مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 119