نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 118
و در ذيل آيه
وظيفه دو شاهد دوم را چنين بيان مىكند كه" آنها بايد به خدا سوگند ياد كنند
كه گواهى ما از گواهى دو نفر اول شايستهتر و به حق نزديكتر است و ما مرتكب تجاوز
و ستمى نشدهايم و اگر چنين كرده باشيم از ظالمان و ستمگران خواهيم بود" (فَيُقْسِمانِ
بِاللَّهِ لَشَهادَتُنا أَحَقُّ مِنْ شَهادَتِهِما وَ مَا اعْتَدَيْنا إِنَّا
إِذاً لَمِنَ الظَّالِمِينَ).
در حقيقت
اولياى ميت روى اطلاعاتى كه از جلوتر درباره اموال و متاع او بهنگام مسافرت يا غير
مسافرت داشتهاند گواهى مىدهند كه دو شاهد نخست مرتكب ظلم و خيانت شدهاند و اين
شهادت جنبه حسى پيدا مىكند نه حدسى و از روى قرائن.
در آخرين آيه
مورد بحث در حقيقت فلسفه احكامى را كه در زمينه شهادت در آيات قبل گذشت بيان
مىكند كه:" اگر طبق دستور بالا عمل شود يعنى دو شاهد را بعد از نماز و در
حضور جمع به گواهى بطلبند، و در صورت بروز خيانت آنها، افراد ديگرى از ورثه جاى
آنها را بگيرند و حق را آشكار سازند، اين برنامه سبب مىشود كه شهود در امر شهادت
دقت به خرج دهند و آن را بر طبق واقع- به خاطر ترس از خدا يا به خاطر ترس از خلق
خدا- انجام دهند" (ذلِكَ أَدْنى أَنْ يَأْتُوا بِالشَّهادَةِ
عَلى وَجْهِها أَوْ يَخافُوا أَنْ تُرَدَّ أَيْمانٌ بَعْدَ أَيْمانِهِمْ).
در حقيقت اين
كار سبب مىشود كه حد اكثر ترس از مسئوليت در برابر خدا و يا بندگان خدا در آنها
بيدار گردد و از محور حق منحرف نشوند.
و در آخر آيه
براى تاكيد روى تمام احكام گذشته دستور مىدهد:" پرهيزگارى پيشه كنيد و گوش
به فرمان خدا فرا دهيد و بدانيد خداوند جمعيت فاسقان را هدايت نخواهد كرد" (وَ
اتَّقُوا اللَّهَ وَ اسْمَعُوا وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 118