نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 115
است كه در
جمله بعد به آنها اشاره شده است.
البته بايد
توجه داشت كه در اينجا بحث از شهادت معمولى و عادى نيست، بلكه شهادتى است توام با
وصايت، يعنى اين دو نفر هم" وصيند" و هم" گواه" و اما اين
احتمال كه علاوه بر دو نفر شاهد انتخاب شخص سومى به عنوان وصى در اينجا لازم است
بر خلاف ظاهر آيه و مخالف شان نزول است، زيرا در شان نزول خوانديم كه ابن ابى
ماريه تنها دو نفر همسفر داشت كه آنها را به عنوان وصى و گواه بر ميراث خود انتخاب
كرد.
سپس اضافه
مىكند:" اگر در مسافرتى باشيد و مصيبت مرگ براى شما فرا رسد (و از مسلمانان
وصى و شاهدى پيدا نكنيد) دو نفر از غير مسلمانها را براى اين منظور انتخاب
نمائيد" (أَوْ آخَرانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي
الْأَرْضِ فَأَصابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ).
گرچه در آيه
سخنى از اين موضوع كه انتخاب وصى و شاهد از غير مسلمانها مشروط به عدم دسترسى به
مسلمانان است ديده نمىشود ولى روشن است كه منظور در صورتى است كه دسترسى به
مسلمان نباشد و ذكر قيد مسافرت نيز به همين جهت است، همچنين كلمه" او"
گرچه معمولا براى" تخيير" است ولى در اينجا- مانند بسيارى از موارد
ديگر- منظور" ترتيب" مىباشد، يعنى نخست از مسلمانان و اگر ممكن نشد از
غير مسلمانان انتخاب كنيد.
ذكر اين نكته
نيز لازم است كه منظور از غير مسلمانان تنها اهل كتاب يعنى يهود و نصارى مىباشد
زيرا اسلام براى مشركان و بت پرستان در هيچ مورد اهميتى قائل نشده است.
سپس دستور
مىدهد كه به هنگام اداى شهادت بايد آن دو نفر را بعد از نماز- در زمينه ترديد و
شك- وادار كنند كه به نام خدا سوگند ياد كنند (تَحْبِسُونَهُما
مِنْ بَعْدِ الصَّلاةِ فَيُقْسِمانِ بِاللَّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 115