نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 77
كه از شركت در ميدان جهاد خوددارى مىكنند، و بيمارى خاصى كه آنها را از شركت
در اين ميدان مانع شود ندارند، هرگز با مجاهدانى كه در راه خدا و اعلاى كلمه حق با
مال و جان خود جهاد مىكنند يكسان نيستند".
روشن است كه منظور از قاعدون در اينجا افرادى هستند كه با داشتن ايمان به اصول
اسلام، بر اثر نداشتن همت كافى، در جهاد شركت نكردهاند، در صورتى كه جهاد بر آنها
واجب عينى نبوده، زيرا اگر واجب عينى بود، قرآن با اين لحن ملايم درباره آنها سخن
نمىگفت و در آخر آيه به آنها وعده پاداش نميداد، بنا بر اين حتى در صورتى كه جهاد
واجب عينى نباشد برترى روشن" مجاهدان" بر" قاعدان" قابل انكار
نيست.
و به هر حال آيه كسانى را كه از روى نفاق و دشمنى از شركت در جهاد خوددارى
كردهاند شامل نمىشود، ضمنا بايد توجه داشت تعبير" غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ" مفهوم وسيعى دارد كه تمام كسانى را كه به خاطر نقص عضو، يا بيمارى و يا
ضعف فوق العاده و مانند آنها قادر به شركت در جهاد نيستند، استثناء مىكند.
سپس برترى مجاهدان را بار ديگر به صورت صريحتر و آشكارتر بيان كرده و
مىفرمايد:" خداوند مجاهدانى را كه با مال و جان خود در راهش پيكار مىكنند
بر خوددارى كنندگان از شركت در ميدان جهاد برترى عظيمى بخشيده".
[1] درجة به صورت نكره ذكر شده، و
همانطور كه در كتب ادبى آمده است نكره در اينگونه موارد براى بيان عظمت و اهميت
است، گويا آن قدر درجه آنها بالا است كه كاملا شناخته نمىشود و اين همانند چيزى
است كه به هنگام بيان ارزش فوق العاده چيزى گفته مىشود هيچكس قيمت آن را
نمىداند!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 77