نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 63
است يا اعم
از مؤمن و كافر ذمى، در ميان مفسران گفتگو است، ولى ظاهر آيه و رواياتى كه در تفسير
آن وارد شده اين است كه منظور از آن نيز" مقتول مؤمن" است و آيا مىتوان
ديه چنين مقتول مسلمانى را به ورثه كافر داد در صورتى كه كافر از مسلمان ارث
نمىبرد.
از ظاهر آيه
چنين استفاده مىشود كه بايد ديه مزبور را به ورثه او داد هر چند كافر هستند، و
اين به خاطر پيمان و عهدى است كه با مسلمانان دارند، ولى از آنجا كه كافر از
مسلمان هيچگاه ارث نمىبرد جمعى از مفسران بر اين عقيدهاند كه منظور از جمله فوق
اين است كه ديه او را فقط به ورثه مسلمان او بدهند، نه ورثه كفار، در بعضى از
روايات نيز اشاره به اين موضوع شده است ولى ظاهر جمله مِنْ
قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ (از جمعيتى
كه با شما پيمان دارند) اين است كه ورثه مقتول جزء مسلمانان نيستند، زيرا مسلمانان
با يكديگر پيمان خاصى ندارند (دقت كنيد).
و در پايان
آيه در مورد كسانى كه دسترسى به آزاد كردن بردهاى ندارند (يعنى قدرت مالى ندارند
و يا بردهاى براى آزاد كردن نمىيابند) مىفرمايد:
و در پايان
مىگويد:" اين تبديل شدن آزاد كردن برده به دو ماه روزه گرفتن يك نوع تخفيف و
توبه الهى است، يا اينكه تمام آنچه در آيه به عنوان كفاره قتل خطا گفته شد همگى
براى انجام يك توبه الهى است و خداوند همواره از هر چيز با خبر و همه دستوراتش بر
طبق حكمت است".