نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 52
مگر اينكه در
كار خود تجديد نظر كنند و دست از نفاق و تخريب بردارند و نشانه آن اين است كه از
مركز كفر و نفاق به مركز اسلام (از مكه به مدينه) مهاجرت نمايند.
(حَتَّى يُهاجِرُوا فِي
سَبِيلِ اللَّهِ).
" اما
اگر آنها حاضر به مهاجرت نشدند بدانيد كه دست از كفر و نفاق خود بر نداشتند و
اظهار اسلام آنها فقط به خاطر اغراض جاسوسى و تخريبى است و در اين صورت مىتوانيد
هر جا بر آنها دست يافتيد، آنها را اسير كنيد و يا در صورت لزوم به قتل
برسانيد".
(فَإِنْ تَوَلَّوْا
فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ) و در پايان
آيه بار ديگر تاكيد مىكند كه هيچگاه دوست و يار و ياورى از ميان آنها انتخاب
نكنيد.
(وَ لا تَتَّخِذُوا
مِنْهُمْ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً) اين شدت عمل كه در آيه فوق نسبت به
اين دسته از منافقان نشان داده شده به خاطر آن است كه نجات يك جامعه زنده كه در
مسير يك انقلاب اصلاحى گام بر مىدارد، از چنگال دشمنان دوستنما و جاسوسان
خطرناك، راهى جز اين ندارد.
قابل توجه
اينكه در حالى كه اسلام افراد غير مسلمانى همانند يهود و نصارى را با شرائطى تحت
حمايت خود قرار داده، و اجازه هيچگونه مزاحمت نسبت به آنها نمىدهد در مورد اين
دسته از منافقان اين چنين شدت عمل به خرج داده است، و با اينكه آنان تظاهر به
اسلام مىنمودند دستور اسارت و حتى اعدام آنان را در صورت لزوم صادر كرده است، و
اين نيست مگر به خاطر آنكه اين گونه افراد زير پوشش اسلام مىتوانند ضربههايى
بزنند كه هيچ دشمنى قادر بر آن نيست!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 52