نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 46
موقعيتهاى
مادى ندارد.
در پارهاى
از روايات دستور داده شده است كه به افراد رباخوار، فاسق، منحرف و مانند آنها سلام
نكنيد و اين خود يك نوع مبارزه با فساد است، مگر اينكه سلام كردن به آنها وسيلهاى
باشد براى آشنايى و دعوت به ترك منكر.
ضمنا بايد
توجه داشت كه منظور از تحيت به احسن آن است كه سلام را با عبارات ديگرى
مانند" و رحمة اللَّه" و مانند" و رحمة اللَّه و بركاته"
تعقيب كنند.
در
تفسير" در المنثور" مىخوانيم شخصى به پيغمبر اكرم ص عرض كرد"
السلام عليك" پيامبر ص فرمود:" السلام عليك و رحمة اللَّه"، ديگرى
عرض كرد" السلام عليك و رحمة اللَّه" پيامبر ص فرمود" و عليك
السلام و رحمة اللَّه و بركاته" نفر ديگرى گفت:" السلام عليك و رحمة
اللَّه و بركاته" پيامبر ص فرمود:" و عليك" و هنگامى كه سؤال كرد
كه چرا جواب مرا كوتاه بيان كرديد فرمود:" قرآن مىگويد: تحيت را به طرز
نيكوترى پاسخ گوئيد اما تو چيزى باقى نگذاشتى"! در حقيقت پيامبر ص در مورد
نفر اول و دوم تحيت به نحو احسن گفت اما در مورد شخص سوم به مساوى زيرا جمله"
عليك" مفهومش اين است كه تمام آنچه گفتى بر تو نيز باشد
[1]
[سوره النساء (4): آيه 87]
اللَّهُ
لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فِيهِ
وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً (87)
ترجمه:
87- خداوند
معبودى جز او نيست، و به طور قطع همه شما را در روز رستاخيز كه شك در آن نمىباشد
جمع مىكند، و كيست كه از خداوند راستگوتر باشد.