نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 439
اذان از طريق وحى به پيغمبر ص رسيد.
در پارهاى از روايات كه از طرق اهل تسنن نقل شده مطالب شگفت- انگيزى در مورد
تشريع اذان ديده مىشود كه با منطقهاى اسلامى سازگار نيست از جمله اينكه نقل
كردهاند كه: پيامبر ص بدنبال درخواست اصحاب كه نشانهاى براى اعلام وقت نماز قرار
داده شود با دوستان خود مشورت كرد، و هر كدام پيشنهادى از قبيل برافراشتن يك پرچم
مخصوص، يا روشن كردن آتش، يا زدن ناقوس مطرح كردند، ولى پيامبر ص هيچكدام را
نپذيرفت، تا اينكه" عبد اللَّه بن زيد" و" عمر بن خطاب" در خواب
ديدند كه شخصى به آنها دستور مىدهد براى اعلام وقت نماز اذان بگويند و اذان را به
آنها ياد داد و پيامبر ص آن را پذيرفت [1] ولى اين روايت ساختگى و توهينى به مقام شامخ پيغمبر ص
محسوب مىشود، كه بجاى تكيه بر وحى كردن، روى خوابهاى افراد تكيه كند و مبانى
دستورات دين خود را بر خواب افراد قرار دهد، بلكه همانطور كه در روايات اهل بيت ع
وارد شده است اذان از طريق وحى به پيامبر ص تعليم داده شد.
امام صادق ع مىفرمايد: هنگامى كه جبرئيل اذان را آورد، سر پيامبر ص بر دامان
على ع بود، جبرئيل اذان و اقامه را به پيامبر ص تعليم داد، هنگامى كه پيامبر ص سر
خود را برداشت، از على ع سؤال كرد آيا صداى اذان جبرئيل را شنيدى؟ عرض كرد: آرى.
پيامبر ص بار ديگر پرسيد آيا آن را به خاطر سپردى؟ گفت: آرى، پيامبر ص فرمود:
بلال را (كه صداى رسايى داشت) حاضر كن، و اذان و اقامه را به او تعليم ده، على
ع بلال را حاضر كرد و اذان را به او تعليم داد [2]