نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 417
انسان) مرهون فضل الهى است كه به هر كس بخواهد و شايسته ببيند ميدهد".
(ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ).
او است كه دايره فضل و كرمش، وسيع و به آنها كه شايستگى دارند آگاه است.
(وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ).
در باره اينكه آيه فوق اشاره به چه اشخاصى مىكند و منظور از اين ياوران اسلام
كيانند كه خدا آنها را به اين صفات ستوده است؟ در روايات اسلامى و سخنان مفسران
بحث بسيار ديده مىشود.
در روايات زيادى كه از طرق شيعه و اهل تسنن وارد شده مىخوانيم كه اين آيه در
مورد على ع در فتح خيبر، يا مبارزه با" ناكثين" و" قاسطين"
و" مارقين" (آتشافروزان جنگ جمل، و سپاه معاويه، و خوارج) نازل شده است
و لذا مىبينيم كه پيامبر ص بعد از عدم توانايى عدهاى از فرماندهان لشگر اسلام
براى فتح خيبر، يك شب در مركز سپاه اسلام رو به آنها كرد و فرمود:
لاعطين الراية غدا رجلا، يحب اللَّه و رسوله و يحبه اللَّه و رسوله، كرارا غير
فرار، لا يرجع حتى يفتح اللَّه على يده
:" به خدا سوگند پرچم را فردا به دست كسى مىسپارم كه خدا و پيامبر را
دوست دارد و خدا و پيامبر نيز او را دوست دارند، پى در پى به دشمن حمله مىكند و
هيچگاه از برابر آنها نمىگريزد و از اين ميدان باز نخواهد گشت، مگر اينكه خدا به
دست او پيروزى را نصيب مسلمانان مىكند [1] در روايت ديگرى مىخوانيم هنگامى كه از پيامبر ص در باره
اين آيه
[1] در تفسير برهان و نور الثقلين
روايت متعددى از ائمه اهل بيت در اين باره نقل شده و از دانشمندان اهل تسنن"
ثعلبى" نيز اين روايات را نقل كرده است (به كتاب احقاق الحق جلد 3 صفحه 200
مراجعه شود).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 417